Siedlęcin
gmina Jeżów Sudecki
fot. lipiec 2009
fot. grudzień 1997
więcej: www.zamekchudow.pl/siedlęcin
Dekoracja malarska wielkiej sali
Średniowieczne malowidła wielkiej sali wieży zostały odkryte w 1880 roku a całkowicie odsłonięte w roku 1936, kiedy to wykonano również pierwszą próbę ich konserwacji. Zajmują ponad 33 m2 powierzchni ściany. Wykonane zostały w technice al secco na pobiale wapiennej (pokrywanie barwnikami suchego tynku, skrapianego wodą wapienną). Fundatorem oraz prawdopodobnie pomysłodawcą tych dekoracji był syn Bolka I świdnickiego - Henryk I jaworski, który zlecił ich wykonanie około 1345-46 roku. Siedlęcińskie polichromie są jedynymi średniowiecznymi malowidłami w Europie, obrazującymi historię jednego spośród rycerzy Okrągłego Stołu - sir Lancelota z Jeziora. Autor dekoracji malarskiej najprawdopodobniej wywodził się z terenów północno-wschodniej Szwajcarii. Cykl malowideł z niewyjaśnionych przyczyn nie został ukończony. Prace ponownie zapewne podjęli Redernowie, jednak prawdopodobnie wykonywał je już naśladowca starego mistrza lub też jego uczeń. Również i tym razem nie dokończono dzieła.
Dużym walorem malowideł jest rzadki jak na owe czasy, świecki charakter przedstawionych treści. Jest to bogata w tematyce opowieść rycersko-romansowa o najsłynniejszym spośród rycerzy Okrągłego Stołu. Wzbogaca ją kilka przedstawień o charakterze religijno-moralizatorskim. Dobór motywów, które przedstawiają losy Lancelota z Jeziora ma - prócz funkcji informacyjnych - także znaczenie symboliczne. Przez św. Krzysztofa, symbolizują niewzruszoną wierność Chrystusowi, która cechować powinna każdego rycerza-chrześcijanina. Wierności tej brakło Lancelotowi, który przez grzeszną miłość do Ginewry zdradził króla Artura. Interesująca jest również scena ukazująca zmarłych w grobach, ponad którymi przedstawiono dwie pary: rycerza i pannę oraz rycerza i mężatkę. Niewłaściwa interpretacja malowideł jako legendy o rycerzu Iwainie oraz aktu fundacji klasztoru cystersów w Henrykowie była wynikiem przemalowań dokonanych podczas wcześniejszych prac konserwatorskich.